- Nowy
Scygnąc miesąc
Opowiadania Karoliny Serkowskiej-Sieciechowskiej pokazują różnorodny świat dzieci. Bohaterowie nie wchodzą jeszcze w czas nastoletniej młodości, dojrzewania płciowego lub dramatycznych wyborów życiowych. Piękno opowiastek Scygnąc miesąc bierze się z umiejętności podpatrzenia i opisania unikalnego świata najmłodszych ludzi, tego splotu wrażliwości i naiwności, ufnego stosunku do rodziny, dosłownego traktowania słów czy pierwszych prób wypełniania ról społecznych. Jeszcze nie ma tutaj przemocy, nie ma podłości czy wykorzystywania czyjejś wrażliwości lub dobroci. Jak mówi jeden z bohaterów opowiadania o swoich rodzicach i rodzinie: gwësno mie kòchają. Ta pewność, że miłość istnieje, jest w tomiku opowiadań urzekająca, i warto się jej poddać. Choćby na chwilę, ale jednak…
Zbiorek Scygnąc miesąc zawiera 22 utwory prozatorskie, w których głównymi postaciami są kilku-, rzadziej kilkunastoletnie dzieci, które ukazane zostały w działaniu, codziennych wydarzeniach, rozmowach z rodziną, a także w autorefleksjach. Wśród bohaterów literackich dostrzec można przewagę liczebną chłopców, ale nie jest to jakiś szczególnie wyrazisty czynnik reprezentacji płci czy manifestacyjnie wykorzystany składnik narracyjny. Oczywiście w opowiadaniach Serkowskiej-Sieciechowskiej występują również dorośli, ale nie na nich opierają się najciekawsze fragmenty utworów. Cechą rozpoznawczą krótkich form Serkowskiej jest raczej interesująca strategia narracyjna: wycofanie się z dominującego głosu opowiadacza, w klasycznym modelu auktorialnym – wszechwiedzącego i nieraz przytłaczającego. U kaszubskiej autorki jest inaczej: zaznaczona została obecność podmiotu literackiego, ale tylko z powodów przyczynowo-skutkowej logiki oraz chęci realistycznego ukazania rzeczywistości. A zatem tylko chwilami narrator daje się zauważyć, istotniejsze zaś wydają się czasoprzestrzenne i interpersonalne uwarunkowania opowieści. Zamiast dominującego, dorosłego narratora pierwszoosobowego narracja staje się trzecioosobowa, neutralna emocjonalnie i nienarzucająca czytelnikowi ocen przedstawianych wydarzeń. W innych sytuacjach narracyjnych figura opowiadacza w utworach Serkowskiej-Sieciechowskiej przyjmuje postać osobową i jawi się jako pierwszoplanowy bohater wydarzeń, najczęściej chłopiec, rezolutny, „wygadany” i silnie zaznaczający swoją obecność.
Autorka prezentowanych w zbiorze krótkich utworów narracyjnych znana jest wśród piszących po kaszubsku od wielu lat. Publikowała dotąd w „Stegnie” oraz w kilku numerach almanachu „Zymk”. Udziela się również w kaszubskim ruchu teatralnym, w edukacji oraz w Radzie Języka Kaszubskiego. Długo nie decydowała się na własny tomik poezji lub prozy. Teraz jednak pojawiły się drukiem jej miniatury narracyjne oraz kilka dłuższych utworów prozatorskich i trzeba przyznać, że bardzo wyraźny to sygnał debiutu książkowego. Literatka postawiła na świeżo brzmiące w języku kaszubskim wyrażenie wrażliwości, stylu myślenia i doświadczenia życiowego dziecka. Zrobiła to trafnie, bezpretensjonalnie, oddając głos swoim młodym bohaterom w dynamicznych dialogach i nienużących monologach.
Zobacz także
-
Żużónka jak mrzónka. Kołysanka z marzeń /...Cena 30,00 zł
-
Pisarze żëją. Zéńdzenié z kaszëbską lëteraturą...Cena 30,00 zł
-
Zajcowô górka - (Zajęcze wzgórze)Cena 30,00 zł
-
Alfabet dlô dzôtków (Alfabet dla dzieci) +...Cena 25,00 zł
Klienci, którzy zakupili ten produkt, kupili również:
Òrtograficzno-gramaticzny słowôrzk kaszëbsczégò jãzëka ze wskôzama pisënkù
Pisanie tekstów było zawsze domeną autora śpiewnika. Z kolei najwięcej melodii napisał najbardziej utytułowany Jerzy Stachurski. Później duet ten dopełnił Tomasz Fopke. Ci dwaj kompozytorzy piszą także teksty. Po kilku latach dołączyli inni, w tym Tadeusz Korthals, który obecnie komponuje bardzo dużo utworów kaszubskich. W śpiewniku są także kompozycje Tadeusza Dargacza, Wacława Kirkowskiego i Jerzego Łyska.
Monografia autorska Grzegorza Schramkego to praca bardzo potrzebna. Pozwala czytelnikom poznać paletę możliwości artystycznych literatury kaszubskojęzycznej, daje również wgląd w to, jak liczny jest to szereg twórców i jak różna tematyka jest przez nich wyrażana. Praca ukazuje nade wszystko zjawiska trzydziestu pięciu lat (1981-2015), ale żeby je dokładniej objaśnić, sięga się do wydarzeń wcześniejszych i późniejszych aniżeli zaznaczone ramy, co pozwala zaobserwować jak fascynująca jest tradycja literacka języka kaszubskiego. Dzięki bardzo dobremu przygotowaniu do tematu, Schramke snuje opowieść wyważoną, precyzyjną i inspirującą do własnych lektur.
Adela Kuik-Kalinowska – związana od zawsze z Kaszubami: urodziła się w Bytowie, wychowała w Rekowie. Z zawodu: profesor nauk humanistycznych. Autorka książek i studiów poświęconych twórczości C. Norwida, literaturze kaszubskiej, a także sztuce buddyjskiej. Laureatka australijskiej Fundacji „Polcul” za działania naukowo-kulturalne w sferze ochrony języka kaszubskiego. Debiutowała tomem wierszy Z pòla dodóm /Ze świata w dom, Gdańsk 2018. Autorka tomu poezji Pòwid miesąca / Poświata księżyca, Gdańsk 2020. Prywatnie: żona i mama. Miłośniczka podróży, zwłaszcza dalekich, a czasem bliskich. Inspiracją dla jej twórczych działań jest natura i sztuka oraz tradycja. W wolnych chwilach liczy gwiazdy i pije herbatę z dzikiej róży…
Produkty w tej samej kategorii:
2Zbiór 16 wierszowanych bajek w kaszubskiej i polskiej wersji językowej to doskonała pamiątka z Kaszub oraz zaproszenie dla wszystkich do zabawy i nauki języka kaszubskiego. Bajki, jak wymaga tego gatunek, niosą też ponadczasowe przesłanie, iż dobro zawsze zwycięża.
Książka w dwujęzycznej wersji: polsko-kaszubskiej z audiobookiem.
Tworzy ją cykl 10 legend dziejących się na Pomorzu i w Krainie Kaszub. Ukazują przygody Białego Dzika i jego dziczej drużyny przez więcej niż dziesięć stuleci, sięgając od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy.
Świat Kaszub i całego Pomorza zamknięty w legendach spisanych przez kaszubskiego pisarza, działacza kultury i nauczyciela.