
TECZKA – Materiały do nauczania j.kaszubskiego...
Zwierzęta na zaklętej stegnie / Zwierzãta na zaklãti stegnie
Gra planszowa Stolemë pozwoli Ci wcielić się w skórę kaszubskich olbrzymów i posmakować ich mocy
Zanim człowiek zawładnął ziemią Pomorza, żyły tu kaszubskie olbrzymy Stolemy, wielkie, silne i zadziorne. Były tak potężne, że przerastały nawet największe drzewa.
Stolemy, na codzień łagodne, poirytowane bardzo szybko wpadały w szał i walczyły między sobą zaciekle. Ciskały wtedy wielkimi skałami, jakby te nic nie ważyły. Jednak pod grubą skórą Stolemów biły dobrotliwe serca. Kochali swoje żony olbrzymki i dbali o stolemiątka.
Legenda głosi, że ulubionym siedliskiem Stolemów był półwysep Helski. Był to dobry punkt obserwacyjny na akwen Morza Bałtyckiego. Stolemiątka zaś miały tu dużo miejsca do zabawy, a przesypując piasek utworzyły Mierzeję Helską.
Wszelkie konflikty Stolemy najchętniej rozwiązywały za pomocą rzutu głazem w swojego adwersarza. Skały uderzając w ziemię kształtowały krajobraz kaszubskiego wybrzeża.
Wybuchowy i nieustępliwy charakter Stolemów często ściągał na nie gniew bogów, gdyż kłócąc się, Stolemy nie zważały na nic wokół, burząc i niszcząc, kształtując przy okazji na nowo okolicę. Tam gdzie dochodziło do wymiany “stolemowych argumentów” tam wzgórza zamieniały się w doliny, niewielkie potoczki stawały się rwącymi rzekami, zaś oczka wodne przemieniały się w jeziora.
Gra planszowa Stolemë pozwoli Ci wcielić się w skórę kaszubskich olbrzymów i posmakować ich mocy.
Zadaniem każdej 4-osobowej Stolemowej rodziny jest, za pomocą celnie wymierzonego głazu, przekonanie członków pozostałych rodzin o słuszności swoich argumentów.
Każdy ze Stolemów posiada unikatową umiejętność, dodatkowo na początku rundy każdemu z nich przydzielany jest jeden z żetonów Rodziny, który może pozwolić mu rzucać lub poruszać się dalej, użyć jako pocisku większego głazu czy, dzięki wełnianej czapce, być odpornym na pierwsze trafienie.
W każdej rundzie wybieramy jednego z naszych Stolemów i wykonujemy nim wybraną akcję. Może to być Rzut Głazem w jednego z przeciwników, Ruch naszego Stolema albo zwrócenie się do bogów z „donosem” na to jak nasi przeciwnicy, nie zważając na nic, zmieniają krajobraz krainy, co zapewne wywoła ich słuszny gniew.
Gdy trafimy wrogiego Stolema głazem, jego kartę odwracamy na drugą stronę, zaś jego cechy zmieniają się – nie zawsze na gorsze. Czasami trafiony Stolem staje się groźniejszym przeciwnikiem niż był jeszcze przed chwilą.
Po każdym rzucie głazem, nie ważne czy celnym czy też nie, decydujemy w jaki sposób zmienił się teren na którym głaz wylądował, kładąc na planszy żetony jezior, wzgórz, rzek, czy polan.
Zwycięzcą zostanie ta Stolemowa rodzinka która, za pomocą celnie wymierzonych rzutów, jako pierwsza „przekona” odpowiednią ilość członków innych Stolemowych rodzin, że nie warto się już kłócić lub też ta, która najskuteczniej będzie przekonywała bogów, że to nie ona jest winna całego zamieszania.
Autor mechaniki gry: Grzegorz Arabczyk
Ilustracje: Paulina Wiczanowska
Gra niezależna językowo. Instrukcja dostępna w językach: polski, angielski, niemiecki.
Indeks : 024
Opis:
Specyficzne kody :
Stan: Nowy
Zwierzęta na zaklętej stegnie / Zwierzãta na zaklãti stegnie
Niewielki słowniczek polsko-kaszubski, opracowany zgodnie ze współcześnie obowiązującymi zasadami pisowni kaszubskiej, zawierający około 700 słów oraz podstawowe zwroty w jęz. kaszubskim.
"Ruch Kaszubsko-Pomorski / Kaszëbskò-Pòmòrskô Rësznota" to kolejny bogato ilustrowany tom z serri Vademecum, poruszający zagadnienia związane z dziejami Kaszubów.
66 Kaszubski Pułk Piechoty im. Marszałka Józefa Piłsudskiego powstał w pierwszej połowie października 1919 roku w Poznaniu. Kadrę wydzieliły pułki Toruński i Grudziądzki. Wszystkie wymienione oddziały wchodziły w skład formującej się w tym czasie Pomorskiej Dywizji Strzelców. Skład osobowy pułku był jednolity. Zarówno kadra, jak i szeregowi pochodzili z Kaszub i Pomorza.
(płyta CD) Świetna pomoc w nauczaniu języka kaszubskiego, 16 piosenek w języku kaszubskim dla dzieci i młodzieży. W realizacji płyty udział wzięli uczniowie, absolwenci i pedagodzy Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Fryderyka Chopina w Wejherowie.
W wieczornej mgle to zbiór ponad 120 podań, legend, bajek i baśni spisanych przed laty przez ks. dr. Bernarda Sychtę i zamieszczonych w jego siedmiotomowym Słowniku gwar kaszubskich na tle kultury ludowej. Podania te, zaprezentowane w dwóch językach – po kaszubsku i po polsku, ukazują bogactwo kulturowe ludu kaszubskiego, jego wierzenia i życie duchowe.
Publikacja ma według zamierzenia jej autorów i pomysłodawców – służyć jako materiał pomocniczy w nauce języka kaszubskiego, jedynego takiego w Polsce, który posiada ustawowy status języka regionalnego. Śpiewnik „Zamalënił sã mak” zawiera 20 piosenek w języku kaszubskim, ułożonych alfabetycznie według tytułów, dla dzieci od wieku wczesnoszkolnego aż po ostatnie klasy szkoły podstawowej.
Opracowany na zamówienie Ośrodka Kultury i Sportu w Żukowie zbiór 15 legend związanych z miejscowościami z terenu gminy Żukowo. Autor wykorzystał wątki z tradycyjnych opowieści i nadał im formę literacką. Zbiór zawiera legendy w kaszubskiej i polskiej wersji językowej.