

Kaszubski śpiewnik domowy to pierwszy od 1958 roku zbiór pieśni, który łączy w sobie muzyczną przeszłość Kaszub z ich teraźniejszością. Prezentuje on utwory ludowe, regionalne oraz najnowsze, przyczyniając się do przedłużenia tradycji muzycznych Pomorza. Naszym najgłąbszym pragnieniem jest, aby pieśni zawarte w niniejszym śpiewniku służyły zarówno muzykowaniu w domach, jak i szerszej prezentacji.
Cezary Obracht-Prondzyński, Tomasz Fopke, Katarzyna Kulikowska
Współczesna kultura kaszubska jest różnorodna, obejmuje kulturę popularną (np. komiksy, powieści kryminalne, kabaret), ale i spektakle teatralne czy prace plastyczne, w tym sztukę użytkową, a przede wszystkim szeroki nurt twórczości (i odtwórczości) muzycznej.
UWAGA! PUDEŁKO BEZ FOLII OCHRONNEJ! Sto pierwszych słówek i trzysta sześćdziesiąt pięć bardziej zaawansowanych.
Atlas historyczny Pomorza Nadwiślańskiego 1914-2020 autorstwa Łukasza Richerta Adriana Watkowskiego, jest publikacją, która zaspokaja potrzebę edukacyjną związaną z poznawaniem historii najnowszej Pomorza Gdańskiego. Atlas prezentuje bardzo bogatą tematykę związaną z historią najnowszą Pomorza.
Tekst oryginalny sprawdzony z rękopisem Autora
Biblioteka Pisarzy Kaszubskich t. 5
Wstęp: Józef Borzyszkowski, Adela Kuik-Kalinowska, Jerzy Treder
Opracowanie i przypisy: Jerzy Treder
Biblioteka Orkiestrowa Kaszub, Kociewia i Powiśla. t. 3
Na płycie znalazły się dwie duże formy wokalno-instrumentalne, wywodzące się z kręgu muzyki kościelnej: Magnificat kaszubskie (2009) i Msza kaszubska (2010). Ich autorem jest młody kompozytor Michał Sławecki, dla którego źródłem inspiracji stała się kaszubska wersja liturgii mszalnej, a także Kantyk Maryi w tłumaczeniu Eugeniusza Gołąbka.
Pusta noc to niezwykły i wciąż żywy na Kaszubach obyczaj. Dotyczy on ostatniej nocy przed pogrzebem zmarłej osoby, kiedy to ludzie gromadzą się w domu nieboszczyka, aby odmówić tam różaniec. Po odmówieniu modlitwy zgromadzeni jednak nie odchodzą do swoich domów. Pozostają w domu żałoby, aby do rana śpiewać pieśni pustonocne.