- -13,00 zł
Cierpiącym Duszom Pieśni Pustej Nocy
Pusta noc to niezwykły i wciąż żywy na Kaszubach obyczaj. Dotyczy on ostatniej nocy przed pogrzebem zmarłej osoby, kiedy to ludzie gromadzą się w domu nieboszczyka, aby odmówić tam różaniec. Po odmówieniu modlitwy zgromadzeni jednak nie odchodzą do swoich domów. Pozostają w domu żałoby, aby do rana śpiewać pieśni pustonocne.
Oddajemy w Państwa ręce płytę będącą efektem realizowanego przez Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie projektu „Odtworzenie zwyczaju Pustej Nocy na Kaszubach”. Jego celem było sporządzenie zapisu nutowego pieśni kaszubskiego obrzędu nocnego czuwania przy zmarłym. Zapis melodii powstał na podstawie badań – nagrań terenowych przeprowadzonych wiosną 2015 r. wśród kilkunastu grup śpiewaków pustonocnych. Pragnąc zachować ginącą praktykę śpiewania pieśni „pustej nocy” w wigilię pogrzebu, na podstawie wspomnianych badań wydany został także śpiewnik „Pieśni Pustej Nocy”. Ważną częścią nowego kancjonału, stanowiącą uzupełnienie „naśpiewanego” podczas badań terenowych materiału, są pieśni żałobne zaczerpnięte z opracowanego przez ks. Józefa Mazurowskiego śpiewnika „Melodje do Zbioru pieśni nabożnych katolickich dla użytku kościelnego. Ułożone do grania na organach i śpiewania na cztery głosy” (Pelplin, 1871). „Melodje…” powstałe do wydanego w tym samym roku „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego” (tzw. śpiewnika pelplińskiego), pod redakcją ks. Szczepana Kellera, były wykorzystywane przez organistów w kaszubskich parafiach.
Na zawartość płyty składają się wybrane pieśni „pustej nocy” spisane podczas badań terenowych. Wykonane zostały zgodnie z ustaloną tradycją praktyką – jednogłosowo przez mężczyzn. Wykonawcą tego repertuaru jest męski skład Chóru Kameralnego DISCANTUS z Gowidlina. Drugą część płyty stanowią pieśni i ich opracowania na czterogłosowy chór mieszany z towarzyszeniem organów (w tym przypadku pozytywu), zaczerpnięte ze śpiewnika ks. Józefa Mazurowskiego. Te pieśni wykonane zostały przez Scholę Cantorum złożoną ze studentów specjalności Muzyka Kościelna Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku z organowym towarzyszeniem Marcina Armańskiego.
Sławomir Bronk
Zobacz także
-
Kaszubi Tożsamość RodzinaCena 33,33 zł
-
Śpiewnik Pieśni Pustej NocyCena 28,57 zł
-
Na brzegu życia i śmierciCena 46,67 zł
-
Missa Cassubiae - Discantus płyta CDCena 24,39 zł
Klienci, którzy zakupili ten produkt, kupili również:
II wydanie modlitewnika kaszubskiego. Przekładu tekstów dokonali Eugeniusz Gołąbek i Eugeniusz Pryczkowski. Oprócz modlitw, książeczka zawiera m.in. fragment homilii, którą wygłosił Jan Paweł II w Gdyni w 1987r. Prosił wówczas Kaszubów, by strzegli "tych wartości i tego dziedzictwa", które stanowią ich tożsamość.
Dzięki staraniom Stowarzyszenia DISCANTUS w Gowidlinie, nakładem wydawnictwa muzycznego ARS Sonora ukazała się płyta zatytułowana – W céni Bòżëch skrzidłów – psalmy.
Zabawny komiks w języku kaszubskim o młodym małżeństwie z Warszawy. Wakacje na pierwszą rocznicę ślubu? - rodzice zawsze mają gest. Dla niego to wspomnienie z dzieciństwa, dla niej utrapienie, przecież Kaszuby to nie Karaiby.
Drugie wydanie historycznego tłumaczenia z języka oryginału – greckiego na język kaszubski.
Produkty w tej samej kategorii:
Wiertle Bòżégò widu, które ks. Jan Walkusz oddaje właśnie czytelnikowi do lektury, powstawały przez lata, a ich Autor nie myślał zapewne, że ostateczny kształt przyjmą na jubileusz Konkursu. Zasadniczą częścią książki są bowiem literackie kazania, które ks. Walkusz wygłaszał podczas Mszy świętych towarzyszących konkursowi w Chmielnie.
Më trzimómë z Bògã. Księga Jubileuszowa 100 lat Klubu Studentów Kaszubów w Wyższym Seminarium Duchownym w Pelplinie 1908-2008
W 2011 r. odbyła się jubileuszowa XXX Kaszubska Piesza Pielgrzymka. Pątnicy przez 1040 km tej historycznej już pielgrzymki z Helu – Swarzewa – Sianowa na Jasną Górę i aż do Lewoczy, do narodowego sanktuarium Słowaków. dziękowali za dar bł. Jana Pawła II, który wielokrotnie zachęcał nas do pielęgnowania i rozwijania wartości, które stanowią o kaszubskiej tożsamości.