- -13,00 zł

Pusta noc to niezwykły i wciąż żywy na Kaszubach obyczaj. Dotyczy on ostatniej nocy przed pogrzebem zmarłej osoby, kiedy to ludzie gromadzą się w domu nieboszczyka, aby odmówić tam różaniec. Po odmówieniu modlitwy zgromadzeni jednak nie odchodzą do swoich domów. Pozostają w domu żałoby, aby do rana śpiewać pieśni pustonocne.
Oddajemy w Państwa ręce płytę będącą efektem realizowanego przez Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie projektu „Odtworzenie zwyczaju Pustej Nocy na Kaszubach”. Jego celem było sporządzenie zapisu nutowego pieśni kaszubskiego obrzędu nocnego czuwania przy zmarłym. Zapis melodii powstał na podstawie badań – nagrań terenowych przeprowadzonych wiosną 2015 r. wśród kilkunastu grup śpiewaków pustonocnych. Pragnąc zachować ginącą praktykę śpiewania pieśni „pustej nocy” w wigilię pogrzebu, na podstawie wspomnianych badań wydany został także śpiewnik „Pieśni Pustej Nocy”. Ważną częścią nowego kancjonału, stanowiącą uzupełnienie „naśpiewanego” podczas badań terenowych materiału, są pieśni żałobne zaczerpnięte z opracowanego przez ks. Józefa Mazurowskiego śpiewnika „Melodje do Zbioru pieśni nabożnych katolickich dla użytku kościelnego. Ułożone do grania na organach i śpiewania na cztery głosy” (Pelplin, 1871). „Melodje…” powstałe do wydanego w tym samym roku „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego” (tzw. śpiewnika pelplińskiego), pod redakcją ks. Szczepana Kellera, były wykorzystywane przez organistów w kaszubskich parafiach.
Na zawartość płyty składają się wybrane pieśni „pustej nocy” spisane podczas badań terenowych. Wykonane zostały zgodnie z ustaloną tradycją praktyką – jednogłosowo przez mężczyzn. Wykonawcą tego repertuaru jest męski skład Chóru Kameralnego DISCANTUS z Gowidlina. Drugą część płyty stanowią pieśni i ich opracowania na czterogłosowy chór mieszany z towarzyszeniem organów (w tym przypadku pozytywu), zaczerpnięte ze śpiewnika ks. Józefa Mazurowskiego. Te pieśni wykonane zostały przez Scholę Cantorum złożoną ze studentów specjalności Muzyka Kościelna Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku z organowym towarzyszeniem Marcina Armańskiego.
Sławomir Bronk
"Farwë Kaszëb. Abecadlnik haftu kaszubskiego" - kolorowanka adresowana do najmłodszego pokolenia.
Interesująca monografia jednego z podstawowych zawodów każdej społeczności. Książka ta przedstawia obraz garncarstwa w okresie, gdy coraz bardziej ustępować zaczynało pola naczyniom z manufaktur.
Autobiograficzna książka prof. Brunona Synaka to głównie opowieść o losach Kaszubów, a w części także o pomorskim samorządzie.
Płyta kompaktowa „Cél daleczi” w wykonaniu zespołu „Spiéwné kwiôtczi”. Zespół zyskał uznanie na wielu przeglądach i festiwalach. Solistki grupy obecnie są laureatami najwyższych lokat w wojewódzkich konkursach piosenki polskiej i angielskiej. Należą do czołówki kaszubskich młodych wokalistów. Stanowi doskonałą pomoc dydaktyczną w szkołach. Do płyty dołączona jest książeczka z tekstami.
Ludowe rytuały lecznicze na Pomorzu
Lecznictwo ludowe jest ważnym działem wiedzy użytkowej przynależnym do kultury ludowej. Jednakowoż istotny dla zrozumienia czym lecznictwo ludowe w istocie jest, wydaje się być jego aspekt symboliczny.
Książka poświęcona jest ks. dr. Bernardowi Sychcie, autorowi sztuk teatralnych, słowników kaszubskich i kociewskich.
przeł. o. prof. dr hab. Adam Sikora
Pierwsze wydanie Księgi w przekładzie języka oryginału (hebrajskiego) na język kaszubski.
Prezentowana publikacja stanowi plon wydarzeń z roku 2016, kiedy to w Sianowie i na Kaszubach obchodzono 50-lecie koronacji Matki Boskiej Sianowskiej. Należy stwierdzić, że redaktorowi udało się w książce połączyć artykuły naukowe z esejami i komunikatami, mającymi w dużej mierze charakter wspomnieniowy, a materiał zebrany w książce potwierdza znaczenie Sanktuarium w Sianowie dla kaszubskiej tożsamości religijnej. Sądzę, że książka ma szansę dotrzeć do szerszego grona odbiorców, niekoniecznie związanych z Kaszubami i w ten sposób w większym stopniu spopularyzować Sianowo i jego Sanktuarium także poza Kaszubami.
dr hab. Karol Polejowski