Znaki tożsamości. Barwy kaszubskie w przestrzeni publicznej
W tomie znalazły się 102 fotografie wykonane przez Piotra Zatonia na zlecenie Muzeum - Kaszubskiego Parku Etnograficznego we Wdzydzach w latach 2018-2019.
Podobnie jak w naszych poprzednich albumach Znaki tożsamości o zakończeniu ponadrocznego etapu fotografowania zadecydowało przekonanie, że osiągnęliśmy swoiste „nasycenie", czyli udało się nam udokumentować wszystkie znane nam konteksty występowania barw kaszubskich w przestrzeni publicznej. Tę ostatnią definiujemy tak samo w całej serii: nie w kategoriach prawnej własności danego terenu; chodzi nam wyłącznie o przestrzeń publiczną w znaczeniu możliwości (dostępności) jej oglądania. Barwy kaszubskie w sfotografowanych miejscach zostały celowo wystawione na pokaz, użyte po to, by widzieli je inni. W tym woluminie postanowiliśmy w większym stopniu niż w poprzednich pokazać ludzi. Zabieg ów służy głębszemu spenetrowaniu kontekstu eventowego, świątecznego i edukacyjnego. Co oczywiste, seria obejmuje pokrewną tematykę. Często się zdarza, że kilka symboli kaszubskich występuje w sposób skumulowany w jednym przedmiocie lub otoczeniu (np. barwy w połączeniu z językiem w przypadku reldamy „Budziszowej maszoperii" w Pucku, z haftem na kamiennym witaczu w Mściszewicach, ze strojem podczas kaszubskich imprez, z gryfem na bramie wjazdowej w Borsku). Ich przypisanie do konkretnego tomu staje się wtedy dość arbitralne - opiera się na subiektywnej ocenie znaczenia (ważności) każdego ze współwystępujących symbolicznych elementów. Tym razem zdjęcia zostały ułożone w albumie według klucza typologicznego - zbudowana za ich pomocą wizualna opowieść wiedzie poprzez następujące konteksty: marketingowy/komercyjny, prywatny, eventowy, instytucjonalny, w tym edukacyjny oraz sakralny, i upamiętniający. Lokalizacje sfotografowanych przestrzeni zostały zapisane zgodnie z systemem TERYT Portalu Statystyki Publicznej Głównego Urzędu Statystycznego
Zobacz także
-
WyspaCena 20,00 zł
-
Teodora z Fethków i Izydor Gulgowscy - ich...Cena 140,00 zł
-
Katalog tradycyjnego budownictwa w...Cena 120,00 zł
Klienci, którzy zakupili ten produkt, kupili również:
Najnowszy podręcznik do nauki języka kaszubskiego przeznaczony dla klasy 5. Podręcznik z płytą CD.
Obrazkowa piosenka Kaszëbsczé nótë (inne nazwy: Kaszubskie nuty, Alfabet kaszubski, Abecadło kaszubskie) to oryginalny i rozpoznawalny element folkloru kaszubskiego. Przedstawiamy Państwu puzzle 100 elementów, które po rozłożeniu dadzą obraz o wymiarach 410x275 mm - przedstawiające najbardziej rozpoznawalną kaszubską wyliczankę.
Bëła so Tónka, dzéwczątkò, co rokroczno dostôwało ruchna pò swòji starszi półsostrze. Jeden rôz òna dosta pelerinkã. Tëlé, że kapa bëła cemnomòdrô, a Tónka nie lëda cemnomòdri farwë. – A jak më bë tak doszëłë do ti pelerinczi jaczis snôżi gùzyczk? – zabédowa mëma.
Pierwsza tak obszerna monografia poświęcona kolędowaniu i grupom kolędniczym na Kaszubach.
Produkty w tej samej kategorii:
Książeczka została wzbogacona o tłumaczenie w języku niemieckim.
Bez płyty CD.
Monografia autorska Grzegorza Schramkego to praca bardzo potrzebna. Pozwala czytelnikom poznać paletę możliwości artystycznych literatury kaszubskojęzycznej, daje również wgląd w to, jak liczny jest to szereg twórców i jak różna tematyka jest przez nich wyrażana. Praca ukazuje nade wszystko zjawiska trzydziestu pięciu lat (1981-2015), ale żeby je dokładniej objaśnić, sięga się do wydarzeń wcześniejszych i późniejszych aniżeli zaznaczone ramy, co pozwala zaobserwować jak fascynująca jest tradycja literacka języka kaszubskiego. Dzięki bardzo dobremu przygotowaniu do tematu, Schramke snuje opowieść wyważoną, precyzyjną i inspirującą do własnych lektur.
Mimo strat w wyniku wojny i nieprzemyślanych przemianowań nazwy ulic gdańskiego Śródmieścia nadal stanowią niezwykle bogaty zespół o wielkiej wartości historycznej, emocjonalnej i kulturalnej.
Stanisław Janke. Twórca literatury kaszubskiej i polskiej - publikacja autorstwa Dariusza Majkowskiego, która powstała na podstawie jego pracy doktorskiej na Akademii Pomorskiej w Słupsku pod kierunkiem prof. dr hab. Adeli Kuik-Kalinowskiej.