Niepublikowana dotychczas sztuka sceniczna Aleksandra Labudy, wiążąca się tematycznie z dziejami Pomorza w XIII wieku. Wydawca opublikował ją w wersji znormalizowanej, uzupełnionej o słowniczek autorstwa prof. Jerzego Tredera i przepisanej z oryginału przez Edmunda Kamińskiego.
Zorze odrodzenia kaszubskiego: Teodora i Izydor Gulgowscy : konteksty, kreacje, kontynuacje
Niniejszy szkic składa się z trzech części różnej objętości.
W pierwszej części skoncentowano się na kontekście, czyli ukazaniu zmian zachodzących na Kaszubach i Pomorzu, w tym szczególnie na wsi kaszubskiej, w XIX i na początku XX wieku. W drugiej części przedstawiono dokonania małżeństwa Gulgowskich. Natomiast trzecia część poświęcona jest sytuacji Wdzydz w okresie międzywojennym, w czasie II Wojny Światowej i po jej zakończeniu, a także recepcji dzieła Gulgowskich w kontekście zmian kulturowych, jakie zachodziły na Kaszubach w XX stuleciu.
Spis treści
Wstęp 3
Część 1 – Konteksty
• Reformy pruskie po wojnach napoleońskich i ich skutki dla Kaszub i Pomorza 16
• Stosunki społeczne na Kaszubach i Pomorzu Nadwiślańskim (w Prusach Zachodnich): Wiosna Ludów, narastanie konfliktu narodowego, stosunek państwa do Kaszubów, skutki kulturkampfu 24
• Skutki procesów modernizacji oraz program samomodernizacji społeczeństwa polskiego na Pomorzu 38
• Kaszubi w kontekście pogranicza kulturowego 54
Część 2 – Kreacje
• Nowe tendencje w kulturze – koniec XIX / początek XX w. 77
• Gulgowscy a zwrot kulturowy na Kaszubach 88
• Wdzydze i Gulgowscy w okresie międzywojennym 112
Część 3 – Kontynuacje
• Wojna i po wojnie 127
• Ku współczesności – dzieło Gulgowskich we Wdzydzach i jego kontynuacja 140
Wśród ludzi 155
Indeks : 573 9788395660320
Opis:
- Oprawa:
- miękka
- Wydawca:
- Muzeum - Kaszubski Park Etnograficznyim. Teodory i Izydora Gulgowskichwe Wdzydzach Kiszewskich, Instytut Kaszubski
- Format:
- 16x22cm
- Język:
- polski
- Liczba stron:
- 156
- Miejsce i rok wydania:
- 2021
Specyficzne kody :
Stan: Nowy
Klienci, którzy zakupili ten produkt, kupili również:
Książka poświęcona obrzędzie Ścinania Kani. Porusza takie kwestie jak Ścinanie Kanii w literaturze etnografii i w twórczości literackiej, literaturze kaszubskiej oraz literaturze polskiej.
Jest to najobszerniejsza jak dotąd publikacja opisująca dzieje słynnego, wdzydzkiego małżeństwa, które założyło pierwsze na ziemiach polskich muzeum na wolnym powietrzu.
Wartościowym uzupełnieniem tekstu są cenne fotografie i materiały archiwalne, w tym odnaleziona przez autora „Kronika szkolna” z Wdzydz.
Bestiariusz pomorski to bogato ilustrowana publikacja prezentująca nadprzyrodzonych bohaterach pomorskich wierzeń i legend. Pojawiające się tu opisy bóstw oraz innych magicznych istot wywodzą się zarówno z przekazów utrwalonych w tradycji ludowej, jak i przetworzonych w tekstach kultury XIX i XX wieku.
Produkty w tej samej kategorii:
Książka powstała dla tych, którzy chcą składać życzenia w języku kaszubskim, mogą więc korzystać z podanych przykładów. Inspiracje do układania życzeń, autorka czerpała z usłyszanych i wyczytanych modlitw, pieśni, kolęd, wierszy, kazań, konferencji, prefacji mszalnych i osób trzecich.
Pusta noc to niezwykły i wciąż żywy na Kaszubach obyczaj. Dotyczy on ostatniej nocy przed pogrzebem zmarłej osoby, kiedy to ludzie gromadzą się w domu nieboszczyka, aby odmówić tam różaniec. Po odmówieniu modlitwy zgromadzeni jednak nie odchodzą do swoich domów. Pozostają w domu żałoby, aby do rana śpiewać pieśni pustonocne.
Książka składa się z dwóch części:
- „Światy możliwe Jana Drzeżdżona” pod redakcją Daniela Kalinowskiego
- „Pamięci Jana Drzeżdżona” pod redakcją Janiny Borchmann i Bartłomieja Wiszowatego
Pomorskie Betlejem
Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie wydało wspólnie z Radiem Gdańsk płytę „Pomorskie Betlejem” z kolędami kaszubskimi Weroniki Korthals, zespołu Sierakowice i Janusza Świątkowskiego. Prezentowane na tej płycie utwory, stanowiące bogactwo twórczości ludowej województwa pomorskiego świadczy o przywiązaniu mieszkańców Pomorza do rodzimych tradycji, które służą wzmacnianiu tożsamości kulturowej tego regionu.
Patronat honorowy objęli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wojewoda pomorski Dariusz Drelich.