
Nótë kaszëbsczé (Nuty kaszubskie)
Śpiewnik na dwustu stronach ujmuje prawie tyleż pieśni na wszelkie okazje wraz z zapisem nutowym, nad którego poprawnością czuwał Jerzy Stachurski.
„Na Kaszëbach” to najnowszy projekt akordeonisty Pawła Nowaka, który wraz z formacją Almost Jazz Group na warsztat wziął doskonale znane kaszubskie melodie ludowe.
Muzycy serwują świeże, instrumentalne aranżacje m.in. takich utworów jak „Wele wele wetka”, „Nasza zemia”, czy „Hej mòrze, mòrze”. Najpopularniejsze, najczęściej wykonywane i najchętniej słuchane melodie ludowe na Kaszubach, na płycie kwartetu urzekają ciepłem, pozytywną energią i ciekawymi aranżacjami jazzowymi. To płyta, która uzupełnia lukę na naszym rynku muzycznym, bowiem „Na Kaszëbach” prezentuje materiał leżący pomiędzy folklorem a ambitną muzyką jazzową. Kompozycje formacji są lekko jazzowe, ale wciąż przystępne i chwytliwe.
Płytę stworzył zespół Almost Jazz Group w składzie: Paweł Nowak (akordeon, akordina), Ignacy Jan Wiśniewski (fortepian), Maciej Sadowski (kontrabas). Na albumie gościnnie pojawił się perkusista Adam Czerwiński, pomysłodawca i współtwórca cenionego międzynarodowego festiwalu jazzowego „Jazz w Lesie” odbywającego się co roku w Sulęczynie.
Nagrania dokonano w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk im. Janusza Hajduna.
Za nagranie, mix i mastering odpowiada Jacek Puchalski.
ALMOST JAZZ GROUP
Na Kaszëbach
Paweł A. Nowak – akordeon, akordina*
Ignacy Jan Wiśniewski – fortepian
Maciej Sadowski – kontrabas
Adam Czerwiński (gość specjalny) – perkusja
Spis utworów:
1. Kùkówka (Aleksander Tomaczkowski)
2. Hej mòrze, mòrze (Jan Trepczyk)
3. „Smùtny” kòséder (melodia ludowa)
4. Òd błotka do błotka (melodia ludowa)
5. Ahoj, Janeczkù (Leon Roppel)
6. Wele, wele wetka (melodia ludowa)
7. Kòlibiónka dlô Stasia (Paweł A. Nowak)
8. Na Kaszëbach* (melodia ludowa)
9. Nasza zemia* (autorstwo nierozstrzygnięte)
Indeks : 445
Opis:
Specyficzne kody :
Stan: Nowy
Śpiewnik na dwustu stronach ujmuje prawie tyleż pieśni na wszelkie okazje wraz z zapisem nutowym, nad którego poprawnością czuwał Jerzy Stachurski.
Kaszëbsczé nótë na akòrdión w opracowaniu Pawła A. Nowaka zbiera repertuar wykonywany podczas kolejnych prób bicia rekordu Polski w jednoczesnej grze na akordeonach. Aranżacje przeznaczone są dla amatorów i adeptów gry na akordeonie.
"Farwë Kaszëb. Abecadlnik haftu kaszubskiego" - kolorowanka adresowana do najmłodszego pokolenia.
Na płycie znalazły się dwie duże formy wokalno-instrumentalne, wywodzące się z kręgu muzyki kościelnej: Magnificat kaszubskie (2009) i Msza kaszubska (2010). Ich autorem jest młody kompozytor Michał Sławecki, dla którego źródłem inspiracji stała się kaszubska wersja liturgii mszalnej, a także Kantyk Maryi w tłumaczeniu Eugeniusza Gołąbka.
Płyta CD z kaszubskimi kolędami w wykonaniu Chóru Kameralnego Discantus.
Pusta noc to niezwykły i wciąż żywy na Kaszubach obyczaj. Dotyczy on ostatniej nocy przed pogrzebem zmarłej osoby, kiedy to ludzie gromadzą się w domu nieboszczyka, aby odmówić tam różaniec. Po odmówieniu modlitwy zgromadzeni jednak nie odchodzą do swoich domów. Pozostają w domu żałoby, aby do rana śpiewać pieśni pustonocne.
Płyta pt. „Gòrszi zort” Tomasza Fopkego jest pierwszym solowym kaszubskim projektem wydawniczym z obszaru kultury hip-hopu. Zawiera trzynaście utworów, do wyrazistych tekstów rapera, które zawierają protest artysty przeciw politycznej poprawności oraz bezdusznemu systemowi tłamszącemu wolność człowieka.