- Obecnie brak na stanie

Historia i kultura Słowińców - katalog wystawy stałej prezentowanej w Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Wewnątrz sporo kolorowych zdjęć.
Historia i kultura Słowińców - katalog wystawy stałej prezentowanej w Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Wewnątrz sporo kolorowych zdjęć.
Indeks : 651 9788366410305
Opis:
Specyficzne kody :
Długo oczekiwana pierwsza monografia najważniejszego czasopisma pomorskiego z przełomu XIX i XX wieku. Andrzej Romanow, badacz dziejów prasy pomorskiej oraz problemów społeczno-demograficznych i socjalno-zawodowych Pomorza Gdańskiego XIX i XX wieku przedstawia nam pelplińskie czasopismo na szerszym tle czasopiśmiennictwa ówczesnych Prus Zachodnich.
Sprawa gminy Ceynowy to przejmująca opowieść o kobiecie nazywanej "czarownicą z Chałup" oraz o mrocznych stronach ludzkiej natury. Pomimo upływu czasu książkę Wandy Brzeskiej czyta się jak żywy reportaż z tragicznych wydarzeń we wsi Ceynowa (obecne Chałupy, położone na Półwyspie Helskim).
Powstała przed 1970 rokiem i niepublikowana dotąd Ławica ryb Wandy Brzeskiej to epicki obraz społeczności rybackiej Kaszub Północnych połowy XIX wieku. Fabuła powieści osnuta jest wokół tragicznego wydarzenia – głodu spowodowanego zamarznięciem morza i odejściem ławicy ryb na dalekie wody. W obliczu tego dramatu maszopi podejmują trudną walkę o życie mieszkańców wsi.
Książka Władysława Łęgi zawiera bezcenny dla współczesnych badaczy i regionalistów materiał, który ocalił od zapomnienia obraz dawnego Powiśla, z jego charakterystyczną oraz unikatową kulturą materialną i niematerialną. Prezentuje nieistniejący już świat dawnych mieszkańców tego regionu, ich życie codzienne oraz świąteczne zwyczaje, pokazuje ich domostwa, warsztaty pracy oraz to, jak się zachowywali, wypełniając codzienne obowiązki, i jak spędzali czas wolny.
W tomie znalazły się 102 fotografie wykonane przez Piotra Zatonia na zlecenie Muzeum - Kaszubskiego Parku Etnograficznego we Wdzydzach w latach 2018-2019.
Ceynowa-poeta w zbiorku Przódë a dzysô to liryk związany z kaszubską ludowością i autentyzmem kulturowym. Pozytywnie – chwaląco i uwznioślająco – przedstawiający tradycję przodków oraz ustawiający się w pokoleniowo-historycznym szeregu liderów pomorskiego ruchu identyfikacyjnego. To także liryk poromantyczny, który wychodząc od wyrażania prawd ludu, formułuje wartości rodowe, etniczne i narodowe, sławiące własne kaszubskie domostwo, ale i związki z Polską jako państwem i racją cywilizacyjną. Otrzymujemy więc dzisiaj 65 wierszy nasiąkniętych stylem myślenia autora, który zanurzony w dawność pisał nie tylko dla swoich współczesnych, ale i dla naszego dzisiejszego „teraz”.