

Dzięki staraniom Stowarzyszenia DISCANTUS w Gowidlinie i Akademii Muzycznej w Gdańsku, nakładem wydawnictwa muzycznego ARS Sonora ukazała się płyta zatytułowana – TE DEUM. Chwałã przëjim òd nas.
Głównym nurtem aktywności muzycznej Chóru Kameralnego Discantus jest promocja literatury chóralnej inspirowanej pieśnią ludową Kaszub oraz do tekstów w języku kaszubskim. Wśród tej twórczości ważne miejsce zajmują nowopowstałe, cykliczne utwory, których bazę stanowiły religijne teksty - Mòja dësza wielbi Pana (Kaszubskie Magnificat) na głosy solowe, chór i orkiestrę oraz Msza kaszubska na chór z organami skomponowane w 2010 roku przez Michała Sławeckiego. W dorobku fonograficznym chóru Discantus znajdują się także dwa albumy kolędowe: Gòdë na Kaszëbach (2012, opr. Maciej Bolewski) oraz Nad mòrzem, północą (2016, opr. Adam Diesner, Maciej Bolewski i Marek Raczyński). W 2016 roku chór Discantus po raz pierwszy podjął współpracę ze Scholą Cantorum katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku, której owocem było wydanie płyty pt. Cierpiącym duszom - pieśni pustej nocy. Album ten był efektem realizowanego na szeroką skalę projektu o nazwie „Odtworzenie zwyczaju Pustej Nocy na Kaszubach”.
Kaszubskie Te Deum
Punktem wyjścia dla płyty Te Deum - Chwałã, tcza i ùwielbieni jest łaciński hymn Te Deum laudamus, którego autorstwo tradycja przypisuje m.in. św. Augustynowi i św. Ambrożemu. Uroczysty ton hymnu - tonus solemnis wykonany przez Scholę Cantorum katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku wybrzmiewa najpierw w utworze organowym Naji Hakima, zagranym przez Macieja Zakrzewskiego oraz w prawykonanym w 2016 roku cyklicznym dziele Adama Diesnera - Kaszubskim Te Deum. Utwór Diesnera stanowi połączenie tradycji z nowoczesnością. Łaciński hymn ze swą warstwą słowno-muzyczno w wymowny sposób koresponduje z kaszubską parafrazą tekstu hymnu napisanym przez franciszkanina br. Zbigniewa Joskowskiego.
Tak o swoim utworze pisze kompozytor: Akcja muzyczna Kaszubskiego Te Deum rozpoczyna się trzykrotnym uderzeniem dzwonów. W tradycji Kościoła Katolickiego dzwony mają nierozerwalny związek z podniosłym charakterem akcji liturgicznej oraz innych uroczystych wydarzeń. W pierwszych taktach utworu statyczne dźwięki linii skrzypiec oraz delikatna rejestracja organów wprowadzać mogą słuchacza w nastrój zadumy i modlitwy. Zależało mi, by cechy chorałowej ekspresji mogły być dostrzegalne w całym przebiegu muzycznej narracji utworu. Świadomym cytowaniem fragmentów gregoriańskiej wersji Te Deum mam nadzieję prowadzić uwagę słuchacza w kierunku tradycji Kościoła.
Na płytę składają się „pieśni powszechne” o tematyce zalotnej, miłosnej, często objawiające poczucie humoru Kaszubów. Oprócz repertuaru żartobliwego, słuchacz odnajdzie także nostalgiczne, przepełnione tęsknotą pieśni rybaków morskich.
Wiertle Bòżégò widu, które ks. Jan Walkusz oddaje właśnie czytelnikowi do lektury, powstawały przez lata, a ich Autor nie myślał zapewne, że ostateczny kształt przyjmą na jubileusz Konkursu. Zasadniczą częścią książki są bowiem literackie kazania, które ks. Walkusz wygłaszał podczas Mszy świętych towarzyszących konkursowi w Chmielnie.
Swiętim turę starków. Zbiérk leżnoscowëch kôzaniów
ZKP, Gdańsk 1991, s. 71, oprawa: miękka, format: 14x20cm, język: kaszubski