

Dzięki staraniom Stowarzyszenia DISCANTUS w Gowidlinie i Akademii Muzycznej w Gdańsku, nakładem wydawnictwa muzycznego ARS Sonora ukazała się płyta zatytułowana – TE DEUM. Chwałã przëjim òd nas.
Głównym nurtem aktywności muzycznej Chóru Kameralnego Discantus jest promocja literatury chóralnej inspirowanej pieśnią ludową Kaszub oraz do tekstów w języku kaszubskim. Wśród tej twórczości ważne miejsce zajmują nowopowstałe, cykliczne utwory, których bazę stanowiły religijne teksty - Mòja dësza wielbi Pana (Kaszubskie Magnificat) na głosy solowe, chór i orkiestrę oraz Msza kaszubska na chór z organami skomponowane w 2010 roku przez Michała Sławeckiego. W dorobku fonograficznym chóru Discantus znajdują się także dwa albumy kolędowe: Gòdë na Kaszëbach (2012, opr. Maciej Bolewski) oraz Nad mòrzem, północą (2016, opr. Adam Diesner, Maciej Bolewski i Marek Raczyński). W 2016 roku chór Discantus po raz pierwszy podjął współpracę ze Scholą Cantorum katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku, której owocem było wydanie płyty pt. Cierpiącym duszom - pieśni pustej nocy. Album ten był efektem realizowanego na szeroką skalę projektu o nazwie „Odtworzenie zwyczaju Pustej Nocy na Kaszubach”.
Kaszubskie Te Deum
Punktem wyjścia dla płyty Te Deum - Chwałã, tcza i ùwielbieni jest łaciński hymn Te Deum laudamus, którego autorstwo tradycja przypisuje m.in. św. Augustynowi i św. Ambrożemu. Uroczysty ton hymnu - tonus solemnis wykonany przez Scholę Cantorum katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku wybrzmiewa najpierw w utworze organowym Naji Hakima, zagranym przez Macieja Zakrzewskiego oraz w prawykonanym w 2016 roku cyklicznym dziele Adama Diesnera - Kaszubskim Te Deum. Utwór Diesnera stanowi połączenie tradycji z nowoczesnością. Łaciński hymn ze swą warstwą słowno-muzyczno w wymowny sposób koresponduje z kaszubską parafrazą tekstu hymnu napisanym przez franciszkanina br. Zbigniewa Joskowskiego.
Tak o swoim utworze pisze kompozytor: Akcja muzyczna Kaszubskiego Te Deum rozpoczyna się trzykrotnym uderzeniem dzwonów. W tradycji Kościoła Katolickiego dzwony mają nierozerwalny związek z podniosłym charakterem akcji liturgicznej oraz innych uroczystych wydarzeń. W pierwszych taktach utworu statyczne dźwięki linii skrzypiec oraz delikatna rejestracja organów wprowadzać mogą słuchacza w nastrój zadumy i modlitwy. Zależało mi, by cechy chorałowej ekspresji mogły być dostrzegalne w całym przebiegu muzycznej narracji utworu. Świadomym cytowaniem fragmentów gregoriańskiej wersji Te Deum mam nadzieję prowadzić uwagę słuchacza w kierunku tradycji Kościoła.
Na płytę składają się „pieśni powszechne” o tematyce zalotnej, miłosnej, często objawiające poczucie humoru Kaszubów. Oprócz repertuaru żartobliwego, słuchacz odnajdzie także nostalgiczne, przepełnione tęsknotą pieśni rybaków morskich.
Na płycie znalazły się dwie duże formy wokalno-instrumentalne, wywodzące się z kręgu muzyki kościelnej: Magnificat kaszubskie (2009) i Msza kaszubska (2010). Ich autorem jest młody kompozytor Michał Sławecki, dla którego źródłem inspiracji stała się kaszubska wersja liturgii mszalnej, a także Kantyk Maryi w tłumaczeniu Eugeniusza Gołąbka.
Dzięki staraniom Stowarzyszenia DISCANTUS w Gowidlinie, nakładem wydawnictwa muzycznego ARS Sonora ukazała się płyta zatytułowana – W céni Bòżëch skrzidłów – psalmy.
Wykonawca: Jan Kreft
Wymiary: 70 x 80 cm
Komplet składa się z 18 kafelek.
Materiały pokonferencyjne
red. K. Kowalik, K. Ulanowski
Zbór artykułów poświeconych księdzu biskupowi Konstantemu Dominikowi.