- Nowy

Drogi Czytelniku, przed Tobą 20 kolejnych i niezwykłych baśni Jana Drzeżdżona – prozaika i poety pochodzącego z Domatowa. Wieloletniego pedagoga, stojącego na straży edukacji dzieci, zwłaszcza tych kaszubskich. Pisarz uważał, że dziecko jest najdelikatniejszą i najkruchszą materią, o którą trzeba się troszczyć. O czym świadczy jego bogaty dorobek twórczy, skierowany właśnie do najmłodszego czytelnika.
Drogi Czytelniku, przed Tobą 20 kolejnych i niezwykłych baśni Jana Drzeżdżona – prozaika i poety pochodzącego z Domatowa. Wieloletniego pedagoga, stojącego na straży edukacji dzieci, zwłaszcza tych kaszubskich. Pisarz uważał, że dziecko jest najdelikatniejszą i najkruchszą materią, o którą trzeba się troszczyć. O czym świadczy jego bogaty dorobek twórczy, skierowany właśnie do najmłodszego czytelnika.
Motywem przewodnim wybranych przeze mnie baśni ze zbioru 60 jeszcze nieopublikowanych utworów, stały się zwierzęta, które mają za zadanie adaptować dziecko do środowiska. Już od najdawniejszych lat ich obecność ma wpływ na rozwój emocjonalny młodego człowieka, co pomaga mu później poruszać się w jego świecie wewnętrznym.
Dziecko często szuka odpowiedzi na trudne pytania i tu przychodzą mu z pomocą baśnie, które mają ogromną moc w przeżywaniu świata. To za sprawą tych utworów przedostaje się do przestrzeni innych ludzi. Może tam pobyć i się rozejrzeć. Doskonale skonstruowane przez autora „Twarzy Boga” fabuły baśniowe, współuczestniczą w zdobywaniu dobrostanu, są potrzebne w prawidłowym konstruowaniu psychiki ludzkiej. Utwory Drzeżdżona wciągają nie tylko młodych czytelników, ale również są ciekawym źródłem postrzegania czasoprzestrzeni dla dorosłego odbiorcy.
Zewnętrzna warstwa baśni Drzeżdżona jest opowieścią o przeżyciach bohaterów, ale warstwa głębsza dotyka przeżywanych przez dzieci lęków oraz różnych zadań rozwojowych. Baśnie dotyczą uniwersalnych problemów ludzkich, odzwierciedlonych w sposób symboliczny, co widać w „Osiołku i złotej rybce”, gdzie dochodzi do zderzenia prawdy z kłamstwem, pychy z pokorą, rozczarowania z zachwytem… Z tych wszystkich drobiazgów; patyków, kamyków, skrzydełek, szyszek i liści wyłania się obraz, z którego wypływa głęboka mądrość, polegająca na przyjęciu aktywnej postawy, pomagającej poradzić sobie z problemami, o czym świadczy chociażby zachowanie Muzykalnego Konia, pragnącego grać na skrzypcach, ale nie mógł ze względu na swoje kopyta. Koń – symbol niedoskonałości, osiąga upragniony cel dzięki wytrwałości; „dotknął złotych skrzypiec i rozległa się wymarzona muzyka”.
Baśnie Drzeżdżona są również nośnikami jawnych jak i niejawnych znaczeń, co widać w postawie Ducha Ziemi, mieszkającego w piórach dzikiej gęsi, która go tam ukryła przed „polowaniem, bo był bardzo kruchy”. Utwory kaszubskiego pisarza przemawiają więc do wszystkich warstw osobowości w sposób, który jest dostępny zarówno umysłowi dziecka jak i dorosłego. Warto również zauważyć, że źródło motywów fantastycznych stanowią przede wszystkim pierwotne wierzenia, legendy i mitologia między innymi słowiańska i kaszubska, z której autor wybiera następujące postacie: Smętka, jawiący się jako „dobrego duszka”, otaczającego się towarzystwem innych ludowych duchów takich jak Borowa Ciotka, Topielnicą czy Morą. Są krasnale i Stolemy, pobudzające ludzką wyobraźnię, pomagające budować spójną wizję świata nie zawsze cudownego, bo odbiegającego od codziennych ludzkich wyobrażeń i doświadczeń, a jednak przestrzeń ta jest na tyle wiarygodna, że wzbudza silne emocje odbiorców.
K. Lewna
Oddajemy do rąk użytkowników książkę pomocniczą do nauki języka kaszubskiego na II i III etapie nauczania. Jej struktura jest tak pomyślana, by wspierać przede wszystkim kształcenie komunikacyjne, co w dobie nacisku na odchodzenie od nauczania języka metodą gramatyczną zdaje się być dobrym sposobem na rozwijanie kompetencji językowych uczniów. Dzięki zastosowaniu metody wprowadzania treści językowych na bazie popularnych bloków tematycznych dajemy użytkownikom możliwość bogacenia zasobów leksykalnych w określonych obszarach z jednoczesnym umożliwieniem doskonalenia wszystkich sprawności językowych, tj. rozumienia, mówienia, czytania i pisania.
Pisanie tekstów było zawsze domeną autora śpiewnika. Z kolei najwięcej melodii napisał najbardziej utytułowany Jerzy Stachurski. Później duet ten dopełnił Tomasz Fopke. Ci dwaj kompozytorzy piszą także teksty. Po kilku latach dołączyli inni, w tym Tadeusz Korthals, który obecnie komponuje bardzo dużo utworów kaszubskich. W śpiewniku są także kompozycje Tadeusza Dargacza, Wacława Kirkowskiego i Jerzego Łyska.
„Myśl polityczna Lecha Bądkowskiego” to pierwsze tego rodzaju kompendium publicystyki politycznej Bądkowskiego, od pierwszych jego pism po wypowiedzi z ostatnich dni życia. Teksty te wspólnie pokazują konsekwencję głoszonych przez Lecha Bądkowskiego przekonań, a także ich niekiedy zaskakującą aktualność.
Zbiór bajek i baśni napisanych w języku kaszubskim.
Redakcji i wyboru bajek dokonała Bożena Ugowska, ilustracje wykonała Natalia Krzyżanowska.
Najpiękniejsze wiersze dla dzieci Jana Brzechwy w tłumaczeniu na język kaszubski Tomasza Fopke z ilustracjami Jarosława Wróbla.
Bestiariusz pomorski to bogato ilustrowana publikacja prezentująca nadprzyrodzonych bohaterach pomorskich wierzeń i legend. Pojawiające się tu opisy bóstw oraz innych magicznych istot wywodzą się zarówno z przekazów utrwalonych w tradycji ludowej, jak i przetworzonych w tekstach kultury XIX i XX wieku.
Tomek, główny bohater opowieści o Zajęczym Wzgórzu żyje w Polsce w połowie lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku, czyli w okolicach roku 1985. Polską rządziła wówczas partia i rząd, o których dziś często się mówi, że były to władze „komunistyczne”.
Bajka „Żëcé jak nudle” ("Życie jak makaron") powstała w duchu death positive dla dzieci 5+.